Clifton A. Emahiser – Kto je tento patriarcha, Júda? časť 1.

Júdov príbeh začína v Genesis 29:35, kde sa uvádza: A (Lea) oťarchavela ešte raz a porodila syna a potom povedala: „Tentoraz budem chválorečiť Pánovi.“ Pomenovala ho preto Júda. Potom prestala rodiť.
Než sa dostaneme veľmi ďaleko, v tejto časti Písma nachádzame bočnú tému, ktorú je potrebné zvážiť. Viem, že väčšina z vás túto časť dobre pozná, pre tých, ktorí nie, nuž, budem vás musieť obísť, prepáčte. Sme si vedomí toho, že vo verši 30 tej istej kapitoly sa uvádza fakt, že Jakob miloval Ráchel viac než Leu. Nuž, z toho vyvstala akási súťaž medzi Jakobovými ženami – ktorá mu dokáže porodiť viac detí. Samozrejme, Lea s narodením Júdu bola pred Ráchel. Zdá sa, že Ráchel mala problémy s počatím a to nie kvôli tomu, že by jej Jakob nevenoval svoju pozornosť. Bolo určite i v tých dňoch známe, že problém s počatím bol i v tom, že sa žena počas styku dostatočne neuvoľnila. Zdá sa, že na pomoc Ráchel prišiel v Genesis 30:14-15 Rúben:

14 A Rúben sa prechádzal v dňoch pšeničnej žatvy a našiel na poli mandragory. A priniesol ich svojej matke Lee. Ráchel potom riekla Lee: „Daj mi, prosím, niekoľko z mandragor tvojho syna.“ 15 Nato jej riekla: „Nie je málo, že si mi vzala manžela, a teraz mi berieš tiež mandragory môjho syna?“ A tak povedala Ráchel: „Preto si dnes v noci ľahne s tebou výmenou za mandragory tvojho syna.“

Z tohoto sa dá vidieť, že Ráchel veľmi túžila po mandragorách, ktoré Rúben našiel v poli. Niet dôvodu, prečo by sa Ráchel kvôli nim vzdala noci s Jakobom, ak by niečo nemala za lubom. Pozrime sa preto, an čo sa mandragory používajú. Nelson’s New Bible Dictionary hovorí o mandragorách toto, strana 1006:

Mandragora. Ovocný strom s tmavozelenými listami a malými modrasto-purpurovými kvetmi. Mandragora rástla hojne v Palestíne a v oblasti Stredozemného mora. Žltý plod mandragory bol malý, sladkastý a voňavý. Mal narkotické vlastnosti a používal sa v medicíne. Plod mandragory sa taktiež označoval za „jablko lásky“ a považoval sa za elixír lásky (Gen. 30:16)

Údajná „hojnosť“ je väčšinou ostatných zdrojov spochybňovaná, tieto zdroje hovoria o jej zriedkavom výskyte, čo je pravdepodobnejšie, pretože sa zanietene vyhľadávala a bola vysoko cenená, viď kúpa Ráchel od Lei za noc s Jakobom. The Interpreter’s Dictionary of the Bible, zväzok K-Q, strany 256-257, uvádza, že „ovocie dozrieva dožlta v máji, približne v čase pšeničnej žatvy“ (Gen. 30:14). Viem, že Genesis 30:22 hovorí, že Jahveh otvoril Ráchelino lono, ale bolo to prostredníctvom mandragory? Pri Písme, ktoré je Jahvem inšpirované, musíme zvážiť, že každá jeho časť sa z relevantného, dôležitého dôvodu týka celého odkazu Písma.
Táto otázka mandragor prináša množstvo ďalších otázok, ale než ich začneme klásť, existuje iný zdroj, z ktorého by som rád citoval, a to The Zondervan Pictorial Encyclopedia, zväzok 4, strana 66:

Mandragora. Spomínaná 5-krát v Genesis 30 a raz v Šalamúnovej Veľpiesni 7:13. Mandragora sa všeobecne akceptuje ako „jablko lásky“. Mandragora bola zrejme zriedkavá rastlina a mala údajne afrodiziakálne účinky. Staromódny názov paradajky (Solanum esculentum) bolo práve jablko lásky. Mandragora je údajne Atropa mandragora, čo je príbuzná rastlina smrteľne jedovatému ľuľkovcu zlomocnému. Táto rastlina rodí žlté plody, o čosi menšie ako sú paradajky a majú „získanú“ príjemnú chuť. Kvôli svojej „sex povzbudzujúcej“ povesti sa Arabmi nazýva „diablovým jablkom“. Opis konverzácie Ráchel s Leou v Genesis určite vzbudzuje dojem, že mandragora bola považovaná za elixír lásky. Jej blízka príbuzná, Antropa belladonna, je – samozrejme – zdrojom atropínu, dôležitej lekárskej drogy. Slovník The Royal Horticultural Society označuje túto rastlinu ako Mandragora officinarum, a opisuje jej plody ako okrúhle bobule, uvádza jej alternatívne označenie ako „diablovo jablko“. Rastlina má veľký koreň, listy ako prvosienka a modro až zeleno-biele kvety, podobné listom paradajok. Žlté, slivkám podobné plody sa nachádzajú v strede ružice listov, ako vajcia vtákov v hniezde. Existuje istá pochybnosť, že jej milostné vlastnosti sú iba ľudovou poverou, no táto rastlina sa celkom určite nachádza v Palestíne…

Jej „milostné vlastnosti“ môžu byť „ľudovou poverou“, tak ako tak, mandragora je narkotikum. Prvou otázkou, ktorú by som položil, je: Čo chcel Rúben, 5-6 ročný chlapec, robiť s mandragorami? Možno ich chcel ovoniavať alebo sa s nimi hrať. Skôr by som sa domnieval, že Lea ich neustále užívala a z tohto dôvodu sa jej darilo tak často otehotnievať, a že jednoducho inštruovala Rúbena, aby – keď ich náhodou nájde – ich jej priniesol. Bola pravdepodobne predtým, než mandragory dozreli, na poli a povedala Rúbenovi čosi ako: „Rúben, tu je strom, ktorý sa volá mandragora – plody ešte nie sú dozreté, ale keď budú žlté, natrhaj ich a prines ich mame ako dobrý synček.“ Z Písma je zrejmé, že keď Ráchel uvidela Rúbena prinášajúceho Lei mandragory, okamžite poznala, ako je možné, že Lea tak často otehotnieva. To pravdepodobne vysvetľuje, prečo bola Ráchel ochotná vzdať sa noci s Jakobom, aby získala od Rúbena mandragory. Či je možné, aby Lea, skutočne milujúca svoju sestru, ale neukazujúc to navonok, inštruovala Rúbena, aby nazbieral mandragory, aby ich mohla ponúknuť Ráchel na jej problémy?
Nuž, možno sa pýtate: Čo toto všetko má do činenia s Júdom? – Má to všetko čo do činenia s Júdom! Nuž, kým sme pri téme mandragor, vráťme sa do záhrady Eden a zvedeniu Evy. Je možné,že had (Satan) podal Eve narkotickú mandragoru, alebo elixír z nej vyrobený, aby Evu intoxikoval a znížil jej prirodzenú odolnosť voči sexuálnym ponukám a zároveň zvýšil jej sexuálny apetít? Nechajte ma na moment vysvetliť, čo vyvoláva sexuálny inštinkt v mužoch, ženách a pravdepodobne vo všetkých ostatných tvoroch. V štúdii z posledných rokov (pamätám, že som o nej čítal, no neviem si spomenúť, kde) sa uvádzalo, že telo produkuje malé dávky ópia a počas pohlavného styku sa toto ópium uvoľňuje a vyvoláva príjemné vzrušenie, ktoré človek počas tohto styku zažíva. V mozgu sú skutočne ópiové receptory, ktoré toto ópium prijímajú. Dá sa teda povedať, že každý kto má rád sex, je v istom zmysle závislý na ópiu. Možno Eva jedla z jablka – „diablovho jablka“!
Kým sa zamýšľame nad týmto „diablovým jablkom“, pozrime sa na ďalší otkaz na mandragoru. Mám na mysli komiksovú sériu „Mandrake the Magician“. Nie som si istý, či ide o osobu menom „Mandrake“(mandragora), alebo „mága“ s „mandragorou“. Pre komiks je to veľmi nezvyčajný názov a poviem vám i prečo. Výraz „had“ použitý v Genesis 3:1, 2, 4, 13 a 17 má v Strong ‘s Concordance číslo 5175. Odtiaľ zisťujeme, že tento výraz je odvodený z výrazu s číslom 5172. Výraz 5172 má význam „pošepnúť magické zaklínadlo, všeobecne prognózovať“, je to idióma pre „iste“, idióma pre „božský/á/é“, idióma označujúca čarodejníka alebo toho, kto používa kúzla, „učiť sa skúsenosťou“, idióma pre „naozaj“ a „usilovne pozorovať“. Inými slovami „had“ bol „kúzelník“. Inou formou mágie je hypnóza. Mal had z Genesis 3 túto moc a použil ju voči Eve? Toto sú platné otázky, pretože pod hypnózou existuje silná kontrola prostredníctvom podnetov. Vecným faktom je, že ľudia sú dnes masovo hypnotizovaní televíziou – nazýva sa to podprahová sugescia. Toto je definícia podprahovosti – pod prahom vnímania alebo chápania, zvlášť zahŕňajúce alebou používajúce stimuly, ktoré získavajú podvedome účinosť opakovaním. Povedal by som, že akákoľvek metóda vnucovania niečoho do podvedomia niekoho bez jeho vedomia, je istá forma hypnózy. Existujú mnohé formy hypnózy. Použil „had“ (Satan) voči Eve hypnózu? Ak si vieme predstaviť majstrovského mága používajúceho narkotickú drogu a hypnózu na prekonanie Evinho odporu, spolu s klamlivými slovami, potom začíname chápať mentálne a fyzické zvedenie Evy. A čo to má do činenia s Júdom? Všetko to má čo do činenia s Júdom!
Zopakujme si ešte raz Genesis 3:15, pretože je to hlavná téma Písma. Vecným faktom je, že bez pochopenia Genesis 3:15 je nemožné porozumieť Biblii a je nemožné porozumieť dnes prebiehajúcej monetárnej, politickej, náboženskej a rasovej vojne.

A ja položím nepriateľstvo (nenávisť) medzi teba (Satana) a ženu a medzi tvoje semeno (potomstvo) a jej semeno (potomstvo) . Ono (potomstvo ženy) ti (potomstvo Satana) rozmliaždi hlavu (potomstvu Satana) a ty (potomstvo Satana) mu (potomstvu ženy) rozmliaždiš pätu.

Dnes je toto nepriateľstvo (nenávisť) evidentné v nenávisti „Židov“ voči ľudu skutočného bieleho Izraela, vzhľadom na to, že robia všetko možné, aby bol Izrael zabíjaný vo vojnách, rasovo sa miešal s inými rasami a podobne, kým v rovnakom čase existuje nenávisť pravých bielych Izraelitov voči „Židom“, presne, ako bolo prorokované v Genesis 3:15. Toto nepriateľstvo (nenávisť) je obzvlášť evidentné u „Židov“ voči Nemecku, a podobne nemecký ľud nenávidí „Židov“. Ak si toho nie ste vedomí, nemecký ľud pochádza z kmeňa Júdu. Toto všetko má čo do činenia s Júdom!!!! Prečo teda existuje nenávisť „Židov“ voči Nemecku? Je to jednoduché: Júda vlastní ŽEZLO! ŽIDIA CHCÚ TOTO ŽEZLO ZÍSKAŤ. Teraz viete, o čom boli obe svetové vojny. Zástancovia „jednej línie potomstva“ totálne prehliadajú tento dôležitý fakt a mnohé ďalšie dôležité fakty! Mali by sme tu spomenúť i to, že Íri a Škóti taktiež pochádzajú z kmeňa Júdu! Prečítajme si Genesis 49:10: „Žezlo sa neodvráti od Júdu, ani veliteľská palica spomedzi jeho nôh, kým nepríde Šílo, a jemu bude patriť poslušnosť národov.“
Ak existoval niekedy verše Písma brané mimo kontext, tento je jeden z nich! Väčšina to interpretuje v zmysle, keď „Kristus“ (Jahšua) prišiel po prvýkrát. Niet väčšej chyby ako interpretácia týmto spôsobom! Pozrime sa na výra „Šílo“, hebrejský výraz číslo 7886, v The Gesenius ‘ Hebrew-Chaldee Lexicon to the Old Testament, strana 818:

• Pokoj … Tento význam, zdá sa, patrí do tejto značne prediskutovávanej pasáže, Gen. 49:10, „žezlo sa neodvráti od Júdu…. kým nenastane pokoj, a jemu (Júdovi) bude patriť poslušnosť národov..“ atď, t. j. Júda nezloží žezlo vládcu, kým jeho nepriatelia nebudú pokorení a bude vládnuť nad mnohými národmi, očakávanie patriace kráľovstvu Mesiáša, ktorý mal pochádzať z kmeňa Júdu…

• („miesto odpočinku“) Šílo, názov mesta Efraimcov, nachádzajúce sa severne od Bételu, kde sa istý čas nachádzal svätostánok…

Závery sú nasledujúce: pre Efraim (desať severných kmeňov, predstavujúcich dnešných bielych Američanov a príbuzné národy) nenastane pokoj, kým nepríde „Mesiáš“ a kým nebude zničený „nepriateľ“ a nebude ustanovené jeho pokojné Kráľovstvo. To znamená, že Júda bude vládnuť, dokiaľ Mesiáš nepríde po druhýkrát. Sledujte kráľovskú líniu v Anglicku – kvôli rasovému miešaniu nebude trvať veľmi dlho! To je ďalšia vec, ktorú zástancovia „jednej línie potomstva“ nemôžu pochopiť, pretože kráľovská línia je poškvrnená „satanským potomstvom Kaina“ a táto kráľovská línia pochádza od Júdu! Teraz vieme o Júdovi čosi viac. Táto pasáž nemá nič do činenia s prvým príchodom Jahšuu, s výnimkou toho, že pochádzal zdomu Dávidovho, z línie Júdu. Pri svojom prvom príchode nenastolil pokoj. Ten nastolí nabudúce, ale až potom, čo bude zničený nepriateľ do posledného muža, ženy a dieťaťa (Malachiáš 4:1: „neponechá koreň ani vetvu“) – a iba zástancovia „dvoch línií potomstva“ vedia, kto je týmto nepriateľom!

JÚDOVA INTERVENCIA V PROSPECH JOZEFA

Nasledovne Júdu vidíme v sprisahaní sa bratov voči Jozefovi s úmyslom zabiť ho. Tejto vražde vlastne zabránili Rúben s Júdom. Rúben navrhol, aby Jozefa hodili do jamy a nechali ho zahynúť od hladu. Bez pochýb mal Rúben v úmysle vrátiť sa neskôr a zachrániť ho. Júdah však učinil brilantný ťah a začal odhaľovať svoje kvality vodcovstva a prijímania rozhodnutí. Júda vedel, že jeho bratia neprijmú Rúbenov plán, vediac, že sa vráti a Jozefa oslobodí. Júdov plán bol oveľa lepší ako Rúbenov. Júda poznal, že v rodine sa objavila vážna trhlina a jediný spôsob, ako Jozefov život zachrániť, bolo odpratať ho z krajiny, preč od bratov. Júda to spravil takto, Genesis 37:26-27:

Nato povedal Júda svojim bratom: „Aký by bol z toho úžitok, keby sme zabili svojho brata a zakryli jeho krv? Poďme a predajme ho Izmaelitom a nech na ňom nie je naša ruka. Je to predsa náš brat, naše telo. Počúvli teda svojho brata.

Ak toto nebolo najlepšie riešenie situácie, tak neviem. Júda, hoci sa mu nepáčili Jozefove sny, farebný kabát a jeho špehovanie, jednako však prebudil základný inštinkt nášho ľudu pripomenúc svojim bratom, že Jozef bol „náš brat a naše telo“. Môžete o Júdovi povedať čokoľvek, ale musíte pripustiť, že pri rozhodovaní mal Júda veľmi dobrý zmysel pre vodcovstvo a chápal, čo treba vykonať. Ďalej sa uvádza, že Jozefa predali za 20 kusov striebra. Keďže Benjamín bol príliš mladý na to, aby sa sprisahania zúčastnil, zostávalo na rozdelenie týchto peňazí desať bratov, čo predstavuje dva kúsky zlata na každého z nich. Viete si predstaviť, na čo ich minuli? Niektorí Júdu za tento skutok prirovnávajú k Judášovi Iškariotskému a jeho zrade Jahšuu za 30 kusov striebra, ale toto je neporovnateľné. Toto bola záležitosť rodiny a boli v nej zapletení desiati bratia. Niektorí ľudia by radi ukázali na Júdu a nazvali ho Židom – aké absurdné.

JÚDOV PRÍBEH SA KOMPLIKUJE

Teraz sa dostávame k najzložitejšej časť Júdovho života. Tá sa nachádza v 38. kapitole Genesis. Dokiaľ neporozumieme tejto časti Júdovho života, celý náš pohľad na celú Bibliu bude jeden zmätok. V skutočnosti sa všetky detaily tejto časti Júdovho života nenachádzajú v našej katolíckej (univerzálnej) kanonizovanej tzv. „Biblii“, takže budem citovať i z ďalších zdrojov. Prečítajme si teraz Genesis 38:1-26:

1 A medzitým sa stalo, že Júda, keď odišiel od svojich bratov, postavil (si stan) blízko jedného muža Adulamitu a ten sa volal Chira. 2 A Júda tam zazrel dcéru nejakého Kanaánčana a ten sa volal Šua. Vzal si ju teda a mal s ňou pomer. 3 A oťarchavela. Neskôr
porodila syna a pomenovala ho Er. 4 Opäť oťarchavela. Časom porodila syna a pomenovala ho Onan. 5 Potom ešte raz porodila syna a pomenovala ho Šelah. V čase, keď ho porodila, bol v Achzibe. 6 Časom vzal Júda pre svojho prvorodeného Era manželku a tá sa volal Támar. 7 Ale Júdov prvorodený sa ukázal v Jahveho očiach ako zlý, Jahveh ho preto usmrtil. 8 Preto povedal Júda Onanovi: „Maj pomer s manželkou svojho brata a uzavri s ňou švagrovské manželstvo a vzbuď svojmu bratovi potomstvo.“ 9 Onan však vedel, že mu potomstvo nebude patriť, a keď mal pomer s manželkou svojho brata, stalo sa, že vypustil svoje semeno na zem, aby nedal potomstvo svojmu bratovi. 10 A čo urobil, bolo v Jahveho očiach zlé, teda usmrtil aj jeho. 11 Tak Júda povedal svojej neveste Támar: „Bývaj ako vdova v dome svojho otca, kým nedorastie môj syn Šelah.“ Lebo si povedal: „Tiež môže zomrieť ako jeho bratia.“ Teda Támar šla a ďalej bývala v dome svojho otca. 12 Tak uplynulo mnoho dní a Šuova dcéra, Júdova manželka, zomrela, a Júda držal obdobie smútku. Potom vyšiel ku strihačom svojich oviec do Timny, on a jeho druh Chira, Adulamita. 13 Vtedy Tamare oznámili: „Pozri, tvoj svokor ide do Timny, aby strihal svoje ovce.“ 14 Odložila teda svoj vdovský odev a zakryla sa šálom a zahalila sa a posadila sa pri vchode do Enaimu, ktorý je pri ceste do Timny. Lebo videla, že Šelah dorástol, a napriek tomu mu nebola daná za manželku. 15 Keď ju zbadal Júda, ihneď ju považoval za smilnicu, lebo si zakryla tvár. 16 Odbočil preto k nej pri ceste a povedal: „Dovoľ mi, prosím, aby som mal s tebou pomer.“ Nevedel totiž, že to je jeho nevesta. Riekla však: „Čo mi dáš, aby si mal so mnou pomer?“ 17 A tak povedal: „Sám pošlem kozľa zo stáda.“ Ale ona povedala: „Dáš mi záloh, kým ho pošleš?“ 18 A on pokračoval: „Čo ti mám dať ako záloh?“, na čo povedala: „Svoj pečatný prsteň a svoj povraz a svoj prút, ktorý máš v ruke.“ Tak jej to dal a mal s ňou pomer, takže s ním oťarchavela. 19 Potom vstala a šla a odložila svoj šál a obliekal si svoj vdovský odev. 20 A Júda potom poslal po svojom adulamskom druhovi kozľa, aby dostal naspäť záloh z ruky tej ženy, ale vôbec ju nenašiel. 21 A spytoval sa mužov z jej miesta a hovoril: „Kde je tá chrámová prostitútka v Enaime pri ceste?“ Oni však hovorili: „Žiadna chrámová prostitútka nikdy na tom mieste nebola.“ 22 Nakoniec sa vrátil k Júdovi a povedal: „Vôbec som ju nenašiel a okrem toho muži toho miesta povedali: „Žiadna chrámová prostitútka nikdy na tom mieste nebola.““ 23 Tak povedal Júda: „Nech si ich vezme, aby sme azda neupadli do opovrhnutia. Tak či onak, to kozľa som poslal, ale ty – ty si ju vôbec nenašiel.“ 24 Avšak asi o tri mesiace neskôr sa stalo, že Júdovi povedali: „Tvoja nevesta Támar urobila zo seba smilnicu, a je zo svojho smilstva ťarchavá.“ Na to povedal Júda: „Vyveďte ju a nech je upálená.“ 25 Keď ju vyvádzali, poslala k svojmu svokrovi a povedala: „Som ťarchavá s mužom,ktorému patrí toto.“ A dodala: „Preskúmaj, prosím, komu toto patrí: pečatný prsteň a povraz a prút.“ 26 Vtedy ich Júda preskúmal a povedal: „Je spravodlivejšia ako ja, lebo som ju nedal svojmu synovi Šelahovi.“ A potom s ňou už nemal žiaden styk.

Pôvodný materiál z produkcie
Clifton A. Emahiser’s Teaching Ministries
1012 N. Vine Street, Fostoria, Ohio 44830, U.S.A.
Phone (419)435-2836, Fax (419)435-7571
E-mail caemahiser@sbcglobal.net
Slovenský preklad a distribúcia:
United Church of Yahweh Slovakia

Reklamy

Pridaj komentár

Zadajte svoje údaje, alebo kliknite na ikonu pre prihlásenie:

WordPress.com Logo

Na komentovanie používate váš WordPress.com účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Twitter picture

Na komentovanie používate váš Twitter účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Facebook photo

Na komentovanie používate váš Facebook účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Google+ photo

Na komentovanie používate váš Google+ účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Connecting to %s

%d bloggers like this: